Sopimusehdot
Soveltamisala
1.1 Näitä yleisiä myyntiehtoja ("GTCS") sovelletaan kaikkeen ABENAn tuotteiden myyntiin riippumatta osapuolten välisen kirjallisen sopimuksen ristiriitaisista, vastakkaisista tai lisäehdoista. ABENAn ei katsota hyväksyneen tällaisia ristiriitaisia, vastakkaisia tai ylimääräisiä ehtoja, ellei ABENA nimenomaisesti vahvista hyväksyntää kirjallisesti.
1.2 ABENA pidättää oikeuden muuttaa näitä yleisiä ehtoja milloin tahansa. ABENA ilmoittaa asiakkaalle muutoksista kolme (3) kuukautta etukäteen.
Tarjoukset, ostotilaukset ja tilausvahvistukset
2.1 Kaikki ABENAn tekemät kirjalliset tarjoukset ovat hyväksyttävissä kolmen (3) kalenteripäivän kuluessa niiden myöntämispäivästä, ellei niissä nimenomaisesti toisin mainita, ja ne riippuvat tarjottujen tuotteiden saatavuudesta.
Kaikissa asiakkaan antamissa ostotilauksissa on ilmoitettava vähintään pyydettyjen tuotteiden tyyppi ja määrä, sovellettavat yksikköhinnat, toimituspaikka ja pyydetyt toimituspäivät. Mikään ostotilaus ei sido ABENAA, ellei sitä ole vahvistettu kirjallisesti.
Tilaus ei sido ABENAA ennen kuin ABENA on antanut tilausvahvistuksen.
Jos asiakkaan tilauksen ja ABENAn tilausvahvistuksen välillä on eroja, sovelletaan tilausvahvistuksen sisältöä.
Hinnat ja maksuehdot
3.1 Hinnat ovat samat kuin ABENAn tilausvahvistuksessa. Hinnat eivät sisällä veroja, maksuja tai muita maksuja, ellei toisin mainita.
3.2 Maksu on suoritettava 14 kalenteripäivän kuluessa toimituspäivästä tai laskun päivämäärästä sen mukaan, kumpi on myöhäisempi, ilman hyvitystä tai vähennystä.
3.3 Asiakkaan on aika ajoin toimitettava sellaiset taloudelliset tiedot, joita ABENA voi kohtuudella pyytää maksuehtojen laatimiseksi tai jatkamiseksi. ABENA voi oman harkintansa mukaan milloin tahansa muuttaa sovittuja maksuehtoja ilman erillistä ilmoitusta vaatimalla maksua käteisellä etukäteen tai postiennakolla, pankkitakauksella, remburssilla tai muulla tavoin.
Jos asiakas ei maksa laskua seitsemän (7) kalenteripäivän kuluessa eräpäivästä, ABENA voi keskeyttää minkä tahansa ostotilauksen tai sen jäljellä olevan saldon toimituksen, kunnes maksu on suoritettu, tai lopettaa minkä tahansa ostotilauksen tai sen jäljellä olevan saldon toimituksen ilmoittamalla kirjallisesti irtisanomisesta seitsemän (7) kalenteripäivän kuluessa lisäajan päättymisestä.
ABENA voi periä korkoa eräpäivästä maksupäivään 1 1/2 prosentin kuukausittain. Tämä täydentää eikä rajoita muita oikeuksia tai oikeussuojakeinoja, joihin ABENA:lla on tai voi olla oikeus lain tai kohtuuden nojalla.
Jos asiakas käyttäytyy tavalla, joka muodostaa rikkomuksen, erityisesti maksun viivästyessä tai maksukyvyttömyysmenettelyn aloittamista koskevassa hakemuksessa, ABENA:lla on oikeus vaatia toimitetut tuotteet takaisin. Kun tuotteet on otettu takaisin, ABENA:lla on oikeus myydä tuotteet, jolloin kaikki tästä johtuvat tulot vähennetään asiakkaan veloista, vähennettynä kohtuullisilla myyntikustannuksilla tai muilla asiaan liittyvillä kustannuksilla.
Jos omistuksenpidätys ei ole voimassa sen maan tai valtion ulkomaisen lainsäädännön mukaan, jonka lainkäyttöalueella tuotteet sijaitsevat, omistusoikeuden pidättämistä tässä paikassa vastaavan vakuuden tyyppi katsotaan osapuolten sopimaksi. Jos asiakkaan yhteistyötä tarvitaan tällaisten oikeuksien soveltamiseksi, asiakas on ABENAn pyynnöstä velvollinen ryhtymään kaikkiin toimiin, jotka ovat tarpeen tällaisten omistusoikeuksien luomiseksi ja ylläpitämiseksi.
Toimitusehdot ja myöhäinen toimitus
4.1 Ellei tilausvahvistuksessa nimenomaisesti toisin mainita, kaikki tuotteiden toimitukset ovat Free Carrier (FCA) -toimituslausekkeiden 2010 mukaisesti. Tuotteiden katoamisen tai vahingoittumisen riski siirtyy sovitun toimitusehdon mukaisesti.
4.2 Tuotteiden toimituspäivät ovat samat kuin tilausvahvistuksessa. Jos ABENA ei toimita tuotteita neljäntoista (14) kalenteripäivän kuluessa sovitusta toimituspäivästä, asiakas voi irtisanoa sovellettavan ostotilauksen kokonaan tai osittain (niiden tuotteiden osalta, joita viivästys koskee) ilmoittamalla ABENAlle kirjallisesti irtisanomisesta viiden (5) kalenteripäivän kuluessa lisäajan päättymisestä. Nämä ovat asiakkaan yksinomaisia oikeussuojakeinoja toimituksen viivästyessä.
ABENA pidättää oikeuden suorittaa toimituksen erissä.
ABENA pakkaa ja merkitsee kaikki tuotteet ABENAn kyseistä tuotetta koskevan standardin mukaisesti, ellei toisin ole kirjallisesti sovittu.
Tuotteiden
hyväksyminen 5.1 Asiakkaan on tarkastettava tuotteet vastaanottaessaan ne asiakkaan tiloissa. Asiakkaan katsotaan hyväksyneen toimitetut tuotteet, ellei ABENA vastaanota kirjallista hylkäysilmoitusta, jossa eritellään hylkäyksen syyt, kolmen (3) työpäivän kuluessa tuotteiden vastaanottamisesta.
Piilevän virheen (viat, joita ei ole voitu havaita tavanomaisella ja kohtuullisella huolellisuudella tarkastuksessa) sattuessa Asiakkaan on reklamoitava viimeistään 6 kuukauden kuluttua laskun päiväyksestä.
ABENA korvaa omalla kustannuksellaan ja harkintansa mukaan; (a) tuotteet virheettöminä; (b) muokata tuotteita virheettömiksi tai (c) palauttaa tuotteiden ostohinnan.
Vastuunrajoitus
Kummallakaan osapuolella ei ole oikeutta eikä kumpikaan osapuoli ole vastuussa minkäänlaisista epäsuorista, erityisistä, satunnaisista, välillisistä tai rangaistusluonteisista vahingoista, mukaan lukien, mutta ei rajoittuen, liiketoiminnan keskeytyskustannukset, voiton menetys, poisto- ja/tai uudelleenasennuskustannukset, uudelleenhankintakustannukset, tietojen menetys, maineen vahingoittuminen tai asiakkaiden menetys. Asiakkaiden korvaus ABENAlta mistä tahansa vaatimuksesta, ei saa ylittää tällaisen vaatimuksen aiheuttaneiden tuotteiden ostohintaa riippumatta vaatimuksen luonteesta, perustuipa se sopimukseen, rikkomukseen, takuuseen tai muuhun.
ABENAn vastuu kaikissa asioissa rajoittuu 10 %:iin ABENAlle maksetusta ja maksettavasta kokonaissummasta tuotteista, jotka on toimitettu 12 kuukauden aikana ennen korvausvaatimuksen ilmoittamista ABENAlle.
Tuotepalautukset ja reklamaatiot
Molemmat osapuolet avustavat viipymättä toisiaan tuotteita koskevien valitusten, vaaratilanteiden, läheltä piti -tilanteiden, haittatapahtumien, käyttöturvallisuutta korjaavien toimenpiteiden ja takaisinvetojen tutkinnassa ja ratkaisemisessa 10 työpäivän kuluessa tai lyhyemmässä ajassa, jos viranomaiset sitä vaativat.
Jos jompikumpi osapuoli saa valituksen toimivaltaiselta viranomaiselta tai sääntelyviranomaiselta, he ilmoittavat siitä välittömästi toiselle osapuolelle, ja molemmat osapuolet sopivat tapauskohtaisesti, kumpi osapuoli vastaa/vastaa kyseisen toimivaltaisen viranomaisen kanssa. Ostaja toimittaa tarvittaessa ABENAlle palautetut näytteet tutkittavaksi.
Päätös tuote-erän takaisinvedosta kuuluu ABENAlle, mutta ABENA ottaa kaikki ostajan neuvot huomioon. Jos kyse on potilas- tai käyttäjäturvallisuudesta, takaisinveto toteutetaan aina. ABENA päättää tarvittaessa tuotteen takaisinvedon luonteesta ja kiireellisyydestä toimivaltaisen viranomaisen kanssa käytyjen keskustelujen jälkeen.
Kun päätös tuote-erän takaisinvedosta on tehty, ABENA aloittaa takaisinvedon ja suorittaa sen ABENAn laatujärjestelmävaatimusten mukaisesti viitaten tarvittaessa Euroopan komission ohjeisiin lääkinnällisten laitteiden vaaratilannejärjestelmästä. ABENA ilmoittaa Ostajalle kaikista toimenpiteistä, joita siltä vaaditaan, ja Ostaja tarjoaa kaiken kohtuullisen avun. Ostaja on sitoutunut siihen, että tuote voidaan vetää takaisin vähintään tuotenumerotasolla.
ABENAlla on velvollisuus raportoida asiaankuuluville toimivaltaisille/sääntelyviranomaisille kaikista tuotteeseen liittyvistä vakavista vaaratilanteista tai läheltä piti -tilanteista lääkinnällisten laitteiden vaaratilannejärjestelmää koskevien Euroopan komission ohjeiden mukaisesti. Ostaja antaa kaiken avun, jota voidaan kohtuullisesti vaatia tällaiseen raportointiin ja myöhempiin tutkimuksiin liittyen.
Ylivoimainen este
8.1 Kumpikin osapuoli vapautuu kaikista viivästyksistä tai epäonnistumisista, jos ne johtuvat tapahtumasta tai satunnaisuudesta, joka ei ole sen kohtuullisessa hallinnassa, mukaan lukien, mutta ei rajoittuen, luonnonmullistukset, sotatoimet, tulipalo, kapina, lakot, työsulut tai muut vakavat työriidat, mellakat, maanjäristykset, tulvat, räjähdykset tai muut luonnonilmiöt. Vapautuneen osapuolen velvollisuuksia ja oikeuksia pidennetään päivä päivältä ajanjaksolle, joka vastaa tällaista hyväksyttävää keskeytystä. Kun tällaiset tapahtumat ovat laantuneet, osapuolten velvoitteet jatkuvat entisellään. Jos vapautetun osapuolen velvoitteiden keskeytyminen jatkuu yli kolmekymmentä kalenteripäivää, kummallakin osapuolella on oikeus päättää sovellettavat myyntisopimukset ilman vastuuta antamalla kirjallisen ilmoituksen etukäteen toiselle osapuolelle.
Henkinen omaisuus
Abena-, Abri-, Bambo- ja Delta-nimet, kaikki Abenan omistamat patentit, tekijänoikeudet ja muu henkinen omaisuus sekä Abenan luomat keksinnöt ja teokset pysyvät aina Abenan omaisuutena.
Asiakas ei saa rekisteröidä eikä ole rekisteröinyt mitään edellä mainituista Abenan tavaramerkeistä, kauppanimistä, verkkotunnuksista tai symboleista (tai Abenan tavaramerkkien kaltaisista tavaramerkeistä, kauppanimistä, verkkotunnuksista tai symboleista). Kaikki asiakkaan tekemät Abenan nimen ja tuotemerkin rekisteröinnit siirretään viipymättä Abenalle asiakkaan kustannuksella.
Asiakkaan on välittömästi lopetettava Abenan nimen ja tuotemerkin käyttö osapuolten sopimuksen päättyessä.
Jos toimitettujen tuotteiden katsotaan loukkaavan kolmannen osapuolen immateriaalioikeuksia ja Abenaa kielletään käyttämästä niitä, Abena valintansa mukaan ja kustannuksellaan (a) hankkii oikeuden jatkaa tuotteiden tuotantoa ja/tai myyntiä; (b) korvata tuotteet korvaavilla aineilla, joita ei loukata, edellyttäen, että tällaiset korvaavat tuotteet eivät heikennä olennaisesti suorituskykyä tai toimintaa; (c) muuttaa tuotteita niin, että ne eivät loukkaa tekijänoikeuksia; tai (d) palauttaa tuotteiden ostohinnan vähennettynä kohtuullisella määrällä käytöstä. Edellä mainitaan Abenan yksinomainen vastuu immateriaalioikeuksien loukkauksista.